Så jävla normal av Nina Hemmingsson



Nina Hemmingsson är känd för att i huvudsak teckna kortare serier, ofta enrutingar, med en samhällskritisk och feministisk udd. Huvudmålgruppen för hennes serier är vuxna. Hon har tidigare kommit ut med tre album. Hjälp! som var ett samarbete med serietecknaren Sara Olausson och Demoner - ett bestiarium som var ett samarbete med författaren Harry Roos (de två är förresten på gång med ett nytt samarbete vid namn Tabun). Vidare har Hemmingsson gett ut egna seriealbumen Jag är din flickvän nu och Så jävla normal.

Så jävla normal är lite annorlunda jämfört med Hemmingssons förra seriealbum. Egentligen är jag osäker om detta kan kallas för seriealbum. Hon skriver själv i boken att den består av teckningar mellan åren 2006-2009. Dessa teckningar har tillkommit då hon varit trött, ledsen, arg eller liknande sinnesstämning. På ett sätt är detta mera som en konstbok än ett seriealbum. Så jävla normal består av en bild tecknad i Hemmingssons vanliga spretiga och medvetet "fula" stil med en tillhörande text.

Albumet är inte alls lika helgjutet som fantastiska Jag är din flickvän nu utan känns egentligen mer som bonusmaterial än ett "riktigt" album. Jag är helt enkelt lite besviken eftersom förra albumet var så otroligt underhållande. Det här berör mig nästan inte alls. Tyvärr.

Rekommenderas inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0