Gravid!: tecknade iakttagelser av Karin Oswald

Gravid! skapades ursprungligen som en present till Karin Oswalds vänner, ett lesbiskt par som precis hade blivit föräldrar. Oswald är också noga med att påpeka att ett syfte med boken var att försöka normalisera olika familjekonstellationer och vända sig bort från heteronormen. Fast boken började egentligen som ett sätt att bearbeta Oswalds egen graviditet. Mellan allt illamående och alla välmenande kommentarer från omgivningen började hon skissa och göra anteckningar. Detta ledde till serieteckningar som från början inte var avsedda för publicering. Från början var tanken att "någon som kunde teckna" skulle ta hennes texter och idéer och skapa en serie. Men så blev inte fallet och Karin Oswalds egna teckningar gavs ut istället via Books on demand

Boken består alltså av "enrutingar" som på olika sätt tar upp graviditet. Gravid! bygger mycket på igenkänningshumor. En del "kängor" delas också ut, framför allt till folk som "tycker att det är gulligt med illamåendet, men även mödravården och föräldrarutbildningen får den del kritik.

Jag har presonligen svårt för den här typen av böcker, även om jag inser att jag inte tillhör den huvudsakliga målgruppen. Men de visdomsord som delas ut är för mesiga i min smak och påminner en del om serien Lilla fruntimret av Gunilla Dahlgren. För mig blir det här helt enkelt tråkigt. Dessutom är streck-gubbe-teckningarna under all kritik. Men för den som har/haft liknande graviditetserfarenheter som Oswald själv fyller säkert boken en funktion.

En ytterst svag rekommendation.


Kommentarer
Postat av: Karin O

Tack för att du recenserade!

Streckgubbarna var huvudanledningen till att jag tvekade att ge ut boken, men ivrigt påhejad av mina vänner gav jag ut den på egen hand för att slippa bli refuserad.

Visst bygger den helt och hållet på igenkänningshumor! Nu vet jag inte om du själv har barn, men har du inte det så prova gärna att läsa boken igen om det blir aktuellt!

2010-01-05 @ 09:26:26
URL: http://gravidserier.blogg.se/
Postat av: Lina

Nu är ju detta inlägget rätt gammalt. Men jag vill i alla fall säga att denna boken stämde in precis på mig och min graviditet. Och jag ska dessutom ha barn tillsammans med min flickvän. Tycker att denna boken var helt underbar och underhållande!

2010-06-08 @ 15:12:22
URL: http://www.har-finns-jag.blogspot.com
Postat av: Seriebibliotekarien

Ja, smaken är som baken. I och för sig vill jag bara poängtera att jag inte sågat boken utan gett den en svag rekommendation i och med, att som jag skrev, inte är en fantast av vardaglig igenkänningshumor. Nu är dessutom min kära hustru gravid och jag har ändock inte ändrat mig. Men det är ju jättebra att läsare har glädje av boken!

2010-06-22 @ 15:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0