Jan Lööfs serier 2 av Jan Lööf



Detta är andra delen av Kartago förlags samlingar med svenske serie- och barnbokslegenden Jan Lööfs serier. Boken domineras av serier med Felix men innehåller även serien Bellman som handlar om en radikal man som jobbar på en tidningensredaktion. En annan, bisarr serie, handlar om hur Jan Lööf själv kliver in i en tidmaskin och träffar sig själv som ung. Men praktvolymens höjdpunkt är en serie med Tintin på sitt sista uppdrag som en gammal åldrad man. 

Jag är ingen jättefantast av Jan Lööf. Jag älskade Skrotnisse som barn. Däremot avskydde jag tårtan, en barnserie jag aldrig förstått mig på. Bilderböckerna har jag först på senare tid uppskattat. När jag läser detta album inser jag dock att jag missbedömt serierna. Felix var mig likgiltig när jag var yngre. Visst, Felix är inget mästerverk, men den är underhållande, trots sitt kopiöst höga tempo. Serierna innehåller en uppfriskande fläkt av galenskap. Som läsare vet man inte alls vad som kommer att hända.

I år fick Lööf seriefrämjandets pris unghunden.

Rekommenderas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0