Civil War av Mark Millar och Steve McNiven



Detta album finns än så länge bara på engelska.

Detta superhjälpte-album rönte mycket uppmärksamhet då det utkom i december 2008. Albumet börjar med ett olycksfall då en handfull hjältar var inblandade och som ledde till att hundratals oskyldiga människor dog. Detta gör att allmännheten blir skeptiska kring de maskerade hjältarna. Regeringer kräver att alla superhjältar ska registrera sig och jobba som "övernatrulriga poliser". Många av hjältarna, med Iron Man i spetsen, tycker att idén är god. De hjältar som jobbar lite smutsigare, som Daredevil och Luke Cage gillar däremot inte alls idén. Dessa hjältar anses då vara laglösa och blir efterlysta för lagtrots. Superhjältevärlden delar sig och det blir ett sorts inbördeskring. Saker och ting förvärras då Captain America väljer sida. Och det är inte den sida man tror att han ska välja.

Mark Millar är en av de riktigt stora namnen inom superhjältevärlden. Hans största succé är detta album samt de efterföljande om Captain America. Han ligger även bakom serien the Ultimates. Civil Wars eminenta teckningar görs av Steve McNiven som bland annat tecknat New Avengers tidigare. Till hjälp har de också duktige tuscharen Dexter Vines och färgaren Morry Hollowell.

Albumet är mycket rafflande och skakar om hela Marvels hjältevärld. Vi får bland annat ta del av Spider-Mans demaskering och hjälten Goliaths död. Det är vältecknat och välskrivet.

Det är en ren fröjd att läsa och det är av den här kaliberna alla superhjälteserier borde hålla.

Rekommenderas varmt.

Kommentarer
Postat av: Ferdinand

Förlåt, men nu måste jag vara den gnällige.



Civil War gavs ut betydligt tidigare än december 2008. Miniserien som detta album samlar kom med sina första nummer redan 2006.



Sen tycker jag nog inte att detta är något av Millars större verk. Faktiskt så fick han rätt mycket kritik för Civil War. Både från fans och press. Men Ultimats som du nämner är absolut något av det bästa han har gjort. Vad jag vet har Millar aldrig skrivit något med Captain America. Jag tror att den du tänker på är Ed Brubaker, som fick en Eisner för sin reboot av Cap ungefär samtidigt som Civil War gavs ut. Också en mycket bra serie.



Om du vill läsa något riktigt bra av teamet Millar/McNiven/Vines/Hollowell så rekommenderar jag deras Old Man Logan som just avslutats. Dyker nog upp som samling inom några månader.



Nog gnällt, tack så mycket för två trevliga bloggar!

2009-09-24 @ 22:36:56
URL: http://www.shazam.se
Postat av: Anonym

Du har så rätt. Jag gjorde en rejäl årtalsmiss och sitter för närvarande i skamvrån där jag skriver denna kommentar. Slarvigt av mig!

Vad gäller Civil War har du alldeles rätt i att albumet blev både rosat och risat. (Mest risat kanske). Därmed blev det också ett av Millars mer uppmärksammade verk. Därav min inte helt igenomtänkta kommentar om att det är en av hans största verk. På sätt och vis är den det, på sätt och vis inte. Men jag vidhåller att albumet är mycket bra.

Vad Captain America anbelangar var Millar involverad i återfödelsen. Men det visade sig att det är Brubaker som ska göra merparten av detta. Också slarvigt av mig. Vi kan alltsså konstatera att jag inte ska skriva inlägg under tidspress på arbetstid utan i lugn och ro med flera genomläsningar.



Tack för kommentarerna.

2009-09-25 @ 20:14:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0