På grund av vagnfel av Kerold Klang



Kerold Klang är en av grundarna till tidningen Galago (1979). Förutom i nämnda tidning har han medverkat regelbundet i i tidningar som Ernie, Svenska MAD, Svenska Dagbladet, Bruxanvisningen och Hjälp. Klangs specialitet är att göra skämtteckningar som kommenterar samtiden. Inspirationen kommer från gamla skämtteckningar som SöndagsNisse, Strix och engelska Punch.

På grund av vagnfel är en "greatest hits-samling" men också en fortsättning på samlingen Generalknas från 1996. Ska man försöka sammanfatta boken kan man säga att det är vitsar med sammhällssatirisk udd men en bild till. Ett exempel är: 

- Har du något trevligt smecknamn i skolan då?
- Ja, hora är väl det vanligaste.

Några av skämtteckningarna kräver en bild till. Men många, som den ovan nämnda, skulle fungera utan bild. Det stör mig lite grann. Min uppfattning är att en serie, eller skämtteckning, är som bäst då kombinationen ord och bild behöver varandra. Vilket ofta inte är fallet här. Visst är albumet bitvis underhållande. Men det övergripande intrycket är ändå lite tamt. Men jag har alltid varit av uppfattningen att den här typen av album är svåra. Dylika teckningar passar bäst i dagstidnignar och liknande. En hel bok håller inte.

Klangs
teckningar är av gediget hantverk utan att vara fantastisk.

Sammanfattningsvis, det är inget större fel på albumet. Det är inte tillräckligt dåligt för att jag ska avråda en rekommendation. Men speciellt bra är det inte heller.

Fungerar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0