Husfrid: en tragikomisk familjeberättelse av Alison Bechdel


Detta album har nominerats till Urhunden 2010 för 2009 års bästa till svenska översatta seriealbum.

Detta album är det stora genombrottet för Bechdel men har tidigare gjort den populära seriesviten Dykes to Watch Out For.

Husfrid handlar om Alison själv. Som vuxen har hon kommit ut som lesbisk och söker nu sanningen om den nyligen bortgångne fadern. Alison upptäcker att fadern själv var homosexuell, sitt konventionellta äktenskap till trots. Den självbiografiska serieromanen Husfrid handlar alltså om Alison Bechdels relation till sin bortgångne far. En inte helt okomplicerad relation.

Albumet har fått oerhört mycket uppmärksamhet och blivit enhetligt kritikerrosad. Den har ställts på samma nivå som de legendariska serieromanerna Persepolis av Marjane Satrapi och Art Spiegelmans Maus. 2006 blev Husfrid utnämnd till årets bok av Time Magazine.

Jag hade hört mycket gott om denna bok. Väldigt mycket gott. Kanske var det de oerhörda hyllningskörerna som gjorde att mina förväntningar blev skyhöga. De infriades hur som helst inte. Därmed betyder det inte att Husfrid är dålig. Det är en engagerande och bitvis störande bok som därtill är mycket vältecknad. Men jag kände att något saknades och önskade att jag råkat på den här innan de ohämmade kritikerhyllningarna drogs igång. Men Husfrid är hur som helst värd sin nominering till Urhunden och har sin givna plats på varje välsorterat bibliotek. Men jag kommer inte att ställa mig på kritkerbarrikaderna och basundera ut denna boks förträffligheter. Men helt okej läsning var det absolut.

Rekommenderas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0